Remember cutremurul din 1977 - tu unde erai? Marte va face cu ochiul?

De fapt, azi, 04.03.2012 nu e doar o simpla zi, e una din categoria celor "in fiecare an trecem nepasatori prin ziua mortii noastre", tinand cont ca acu' 35 de ani niste oameni s-au oprit in acea zi, prin care trecusera pana atunci de multe ori. Trecusera prin ceea ce noi numim 4 martie, dar era alta zi, alt an, in fine.
Voi mai stiti ceva din acea zi? In ce parte a tarii erai? Ai simtit zgaltaitura? Ai stiut ce se petrece?
Ultimele cutremure puternice din Romania au fost:
- 1986 - de 6,9 grade pe scara Richter;
- 1990 - de 6,7 grade pe scara Richter;
- 2004 - de 6,2 grade pe scara Richter.
Acuma, sa stiti ca si un cutremur de mai mica intensitate se simte, depinde si de adancimea la care se produce, depinde si de alti factori. De exemplu, in aceasta primavara, la noi, in zona Banatului, au fost doua seisme, nu mari pe scara Richter, dar care s-au simtit destul de bine, primul mai aproape de Timisoara, si toata lumea spunea ca a auzit intai un bubuit si apoi o zgaltaitura scurta. De exemplu, un sofer de taxi mi-a povestit ca a auzit o bufnitura si a fost convins ca cineva, in gluma, a dat cu pumnul in masina. S-a uitat, nimic. S-a dat jos din masina, nimic. Si povesti asemanatoare am auzit, lumea cauta sursa bubuiturii, pana ce toti au aflat sau au inteles ce s-a intamplat.
Va avertizez ca mai jos sunt niste imagini cu puternic impact emotional, de pe youtube, de la seismul din 1997, si incepe cu o inregistrare cu sunetul sinistru produs de cutremur:




De cutremurul din 1997 nu-mi aduc aminte decat ca mama mea se intreba ce curent o fi, ca se leagana candelabrul.
Insa in 2004 eram la Predeal, la un curs la hotel Orizont, cu o colega in camera. Si, cred ca era in jur de ora 22 seara, s-a auzit un zgomot sinistru, ca si cum o mana ar fi torsionat cladirea. Cred ca intai s-a auzit acel scrasnet si apoi patul, care, ghinion, era pe role, a inceput sa se deplaseze. Pana sa ma dezmeticesc, colega mea a sarit in picioare, m-a tras in chenarul usii de la intrare si m-a tinut acolo. Recunosc ca m-am panicat si am simtit ca mi se inmoaie picioarele, adica simti in genunchi o fierbinteala si nu mai reusesti sa stai in picioare. Au iesit oamenii din camere, o doamna tipa si se invartea in cerc. S-a oprit miscarea seismica, si am revenit in camera. La tv emisiunile care erau in direct vorbeau despre cutremurul care tocmai se incheiase, la Bucuresti s-a manifestat puternic. Greu am mai adormit dupa aceea si m-am ales cu o fobie, cred. Multa vreme, apoi, mi se parea ca aud vuietul acela si mi se parea ca se misca lucrurile si podeaua.
E un cosmar si ne arata ce forta extraordinara si uimitoare este natura. Si acest Pamant - TERRA noastra - e intr-o continua evolutie si miscare, el nu e static asa cum il vedem noi, cu orizontul nostru ingust, nu, Pamantul nostru, de cand a aparut, este intr-o continua transformare, si se configureaza in permanenta, si vantul care adie prin parul nostru adia si acum un milion de ani, si adia si peste solzii dinozaurilor care alergau in cautarea hranei, si acesti curenti de aer ii mangaiau si pe stramosii nostri acum 4 mii de ani, cand populatia pamantului era mult mai redusa decat este acuma. Si despre asta am multe de zis.
Nici nu va imaginati cat de micuti suntem!
Apropo de asta, maine avem un fenomen astronomic, TERRA si planeta MARTE vor foarte apropiate, Pamantul se va interpune intre SOARE si MARTE. Asta va face ca Marte sa fie perfect vizibila, deoarece de pe Pamant se vede cum razele Soarelui lumineaza fata planetei Marte. Fenomenul a inceput deja, insa maine va fi mai vizibil. Astazi, 04.03.2012, cine are binoclu, inspre rasarit, dupa ora 19, poate sa vada un astru stralucitor, portocaliu, a carui lumina nu sclipeste.



Comentarii